خانه / آزمون FCE / آزمون FCE

آزمون FCE

آزمون FCE

درود بر همراهان وبسایت هلو تیچر. امروز قصد داریم مطالب مفیدی و در رابطه با ازمون FCE  در اختیار شما قرار دهیم.

First Certificate in English یا به طور خلاصه “FCE” اولین مدرک زبان انگلیسی است که هر ساله توسط دانشگاه کمبریج در نقاط مختلف دنیا برگزار می شود داوطلبانی که در این آزمون شرکت می کنند ، مهارت آن ها در سطح متوسط رو به بالا (upper-intermediate) سنجش و ارزیابی می شود که بر اساس مرجع مشترک اروپایی در یادگیری زبان (CEFR) سطح B2 را پوشش می دهد.

آزمون FCE
آزمون FCE

ساختار و سیستم نمره‌دهی امتحان FCE

آزمون FCE از چهار بخش اصلی تشکیل شده است.

بخش زمان محتوا هدف
خواندن و کاربرد زبان ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه ۵۲ سوال در ۷ بخش نشان دادن توانایی داوطلب در مطالعه و درک متون مختلف نظیر داستان، روزنامه، و مجلات. در بخش کاربرد زبان، دانش گرامر و لغت سنجیده می‌شود.
نوشتن ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه ۲ بخش نگارش متون مختلف مثل نامه، گزارش، و انشا
شنیدن ۴۰ دقیقه ۳۰ سوال در ۴ بخش درک متون صوتی شامل مکالمات روزمره، گزارشات خبری، و ارائه و سخنرانی
صحبت‌کردن ۱۴ دقیقه برای دو داوطلب ۴ بخش سنجش توانایی داوطلبین در صحبت رو در رو. در آزمون اسپیکینگ، دو یا سه داوطلب هم‌زمان مصاحبه می‌شوند

 

بخش ریدینگ

این قسمت از آزمون که از هفت بخش مجزا تشکیل شده است شامل 65 سوال می باشد که شرکت کنندگان می بایست در مدت زمان یک ساعت و پانزده دقیقه به آن ها پاسخ دهند. در این بخش دامنه واژگان ، ساختار زبان و درک مطلب مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در ۷ بخش برگزار می‌شود. ۴۰ درصد کل نمرۀ آزمون را شامل می‌شود.

بخش‌های ۱ تا ۴ به دستور زبان و دانش لغت اختصاص دارد. بخش‌های ۵ تا ۷ به ریدینگ اختصاص دارد.

بخش ۱، شامل ۸ سوال – متنی دارای جای‌خالی در اختیار شما گذاشته می‌شود که برای هر جای خالی از میان چهار گزینه (A, B, C, D) باید جواب سوالات را انتخاب کنید. سوالات پیرامون دانش لغوی داوطلب طراحی شده‌اند و دانش idioms، collocations، phrasal verbs، fixed phrases و shades of meaning را می‌سنجند.

بخش ۲، شامل ۸ سوال – متنی دارای جای‌خالی در اختیار شما گذاشته می‌شود و باید خودتان جا‌های خالی را با توجه به معلومات خودتان تکمیل کنید. برای تکمیل جا‌های خالی نیاز به دانش دستوری و لغوی است.

بخش ۳، شامل ۸ سوال – متنی دارای جا‌ی‌خالی در اختیار شما گذاشته می‌شود و برای هر جای خالی ریشۀ جواب داده شده است. با توجه به ریشۀ داده شده باید کلمه صحیح را بسازید و بنویسید. برای پاسخ‌گویی این سوال صرفا به دانش لغت نیاز است.

بخش ۴، شامل ۶ سوال – جمله‌ای به شما داده می‌شود، کلمۀ کلیدی و بخشی از جمله دیگر نیز در اختیار شماست. با استفاده از کلمه کلیدی باید جملۀ دوم را به گونه‌ای تکمیل کنید که دقیقا هم معنی جمله اول شود. برای تکمیل این تمرین به گرامر و دانش لغات نیاز دارید. هر سوال در این بخش به اندازۀ دو نمره ارزش دارد.

بخش ۵، شامل ۶ سوال – متنی جهت مطالعه به شما داده می‌شود. در پایان باید به ۶ سوال چهار گزینه‌ای پاسخ دهید.  هر سوال دو نمره دارد.

بخش ۶، شامل ۶ سوال – متنی جهت مطالعه به شما داده می‌شود که ۶ جمله از متن حذف شده است. در پایان متن ۸ جمله به شما داده شده که باید جملاتی که جزء متن هستند را پیدا کرده، در جای صحیح قرار دهید. هر سوال دو نمره دارد.

بخش ۷، شامل ۱۰ سوال – تعدادی جمله و متنی که به بخش‌های مختلقی تقسیم شده در اختیار شما قرار می‌گیرد. باید تشخیص دهید هر جمله از کدام بخش متن استخراج شده است.

 

بخش رایتینگ

داوطلبانی که در آزمون FCE شرکت می کنند می بایست در طول آزمون دو متن با موضوعات متفاوت به زبان انگلیسی بنویسند تا به وسیله آن ها امکان ارزیابی مهارت نوشتن قابل ارزیابی باشد. در قسمت اول شما تنها یک موضوع در اختیار دارید که باید به آن پاسخ دهید اما در قسمت دوم شما می توانید از بین 4 موضوع ارائه شده یکی را به دلخواه انتخاب و پاسخ دهید. مدت زمان نگارش این دو مقاله ، یک ساعت و بیست دقیقه می باشد.

بخش ۱ – موضوع انشا و دو ایده دربارۀ موضوع به شما داده می‌شود. باید ایده سوم را خودتان اضافه کنید و یک انشا بین ۱۴۰ تا ۱۹۰ کلمه بنویسید.

بخش ۲ – چهار موضوع به شما داده می‌شود. موضوعات شامل مقاله، نامه/ایمیل، گزارش و نقد هستند. یکی از موضوعات را باید به دلخواه انتخاب کنید و بین ۱۴۰ تا ۱۹۰ کلمه دربارۀ آن بنویسید.

 

بخش شنوایی

مهارت شنیداری در آزمون اف سی ای از 30 سوال تشکیل شده است که داوطلبان ملزم به پاسخگویی آن در مدت زمان 40 دقیقه هستند. هدف از این بخش ، ارزیابی داوطلب در خصوص درک مکالمات انگلیسی است.
در این قسمت برای داوطلب بخش هایی از سخنرانی ها ، آگهی های تبلیغاتی ، قسمت هایی از یک برنامه رادیویی پخش می شود و در پایان ، سوالاتی در رابطه با موضوع آن مطرح می شود که شما با پاسخگویی به سوالات این بخش نشان می دهید که مفهوم ، کلیات و جزئیات متون شنیداری را به درستی درک نموده اید.

بخش اسپیکینگ

آزمون اسپیکینگ FCE همواره به همراه یک یا دو داوطلب برگزار می‌شود. دو ممتحن در اتاق حضور دارند که یکی با داوطلبین صحبت می‌کند و دیگری فقط به صحبت‌ها گوش می‌دهد. این بخش آزمون ۴ بخش دارد و ۲۰% نمره کل را تشکیل می‌دهد.

بخش ۱، ۲ دقیقه – مکالمه با ممتحن حول موضوعات روزمره نظیر علایق، تحصیلات، شغل و غیره.

بخش ۲، ۱ دقیقه برای هر داوطلب – دو عکس به شما داده می‌شود و یک دقیقه باید دربارۀ آنها صحبت کنید. سپس ممتحن از داوطلب دیگر می‌خواهد در ۳۰ ثانیه نظرش را دربارۀ عکس‌ها و نظرات شما اعلام کند. آزمون دوباره تکرار می‌شود و این بار دو عکس جدید به داوطلب دیگر داده می‌شود.

بخش ۳، ۳ دقیقه – ممتحن موضوعی را مطرح می‌کند. شما و داوطلب دیگر دربارۀ موضوع بحث می‌کنید و باید تصمیم بگیرید.

بخش۴، ۴ دقیقه – بحث بین دو داوطلب، ممتحن با طرح سوال مسیر بحث را کنترل می‌کند.

 

منابع آزمون FCE

منابع آزمون FCE
منابع آزمون FCE

از جمله منابع این آزمون میتوان به Cambridge First Certificate in English 1 و Destination_B2_Reduced_Book اشاره کرد که میتوانید بصورت اختصاصی از وبسایت هلو تیچر دانلود کنید.

کاربرد مدرک FCE

در این آزمون بین المللی و شناخته شده، مهارت داوطلبان در سطح متوسط رو به بالا ارزیابی می‌شود. بنابراین خیل عظیمی از افراد به سمت آزمون FCE کشیده می‌شوند. کاربرد مدرک FCE نیز به اهداف تحصیلی و کاری مربوط می‌شود. کسب مدرک اف سی ای نشان دهنده این است که فرد مورد نظر می‌تواند از مهارت نوشتاری و گفتاری زبان انگلیسی خود در کاربرد روزانه استفاده مناسبی داشته باشد.

 

تعداد قابل توجهی از مراکز و موسسات تحصیلی در جهان این مدرک دانشگاه کمبریج را به رسمیت می‌شناسند و جهت ادامه تحصیل در آنها به مدرک FCE نیاز خواهید داشت:

  • استرالیا ( به عنوان مثال موسسه Box Hill)
  • کانادا ( دانشگاه Thompson Rivers)
  • آلمان ( دانشگاه Freie Universität برلین)
  • هنگ کنگ (دانشگاه شهر هنگ کنگ)
  • هلند (دانشگاه آمستردام)
  • ایالات متحده آمریکا (موسسه هنری Illinois در شیکاگو)
  • بریتانیا
  • و…

بسیاری از شرکت‌های بیزینسی و صنعتی در جهان مدرک FCE را به عنوان یکی از مواد اصلی در جذب کارمندان جدید به رسمیت می‌شناسند و یا از آن در برنامه‌های آماده‌سازی کارمندان خود بهره می‌گیرند.

 

نمره‌دهی و درجه مدارک FCE

داوطلبینی که در آزمون FCE دانشگاه کمبریج شرکت می‌کنند، متناسب با نمره و عملکرد خود مدارک مختلفی دریافت می‌کنند. بنابراین معیار موفقیت در آزمون اف سی ای ، کسب نمره بالا در بخش های مختلف است. در ادامه ارزش و نمره مربوط به درجه‌های مختلف امتحان اف سی ای را با هم مرور خواهیم کرد:

 

  • درجه A: این آزمون در مجموع ۱۹۰ نمره دارد و داوطلبینی که در بازه ۱۸۰ الی ۱۹۰ قرار گیرند به درجه A خواهند رسید. چنین افرادی در نهایت مدرک رسمی کمبریج برای سطح پیشرفته C1 را دریافت خواهند کرد.
  • درجه B: با کسب نمره ۱۷۳ الی ۱۷۹ درجه شما در آزمون FCE یک پله سقوط کرده و B خواهد بود. مدرک این دسته از داوطلبین در سطح B2 (متوسط رو به بالا) صادر می‌شود.
  • درجه C: کسب نمره‌ای در بازه ۱۶۰ الی ۱۷۲ برای شما در آزمون اف سی ای درجه C را به همراه خواهد داشت. این دسته از داوطلبان نیز مدرک B2 دریافت خواهند کرد.
  • در نهایت اگر نمره شما در سطح پایین ۱۴۰ الی ۱۵۹ باشد، مدرک B1 را دریافت می‌کنید.

 

مراکز برگزاری آزمون FCE در ایران

در حال حاضر آزمون FCE در هیچ مرکزی در ایران برگزار نمی شود. علاقه مندان برای شرکت در آزمون می بایست پس از مراجعه به سایت آزمون FCE ، کشور و شهر مورد نظر خود را انتخاب نمایند و ثبت نام خود را انجام دهند.هزینه شرکت در آزمون اف سی ای حدود 140 تا 150 پوند می باشد.

 

راهنمای ثبت نام آزمون FCE

بعد ار اینکه وارد سایت آزمون FCE شدید، از نوار بالای صفحه وارد قسمت Exams and tests  شوید و مطابق تصویر زیر آزمون FCE  را انتخاب کنید.

 

در مرحله بعد وارد این صفحه میشوید و باید روی گزینه book an exam  کلیک کنید.

 

 

در مرحله بعد باید محل آزمون خود را مشخص کنید و نزدیک ترین محل که معمولا ترکیه هست و برای شما عزیزان پیشنهاد میکنیم.

درباره‌ی Reza Fattahi

سلام من رضا فتاحی هستم، مدیر وبسایت هلو تیچر. دانش آموخته رشته آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه سراسری شیراز. مدرس، مترجم، و ویراستار در حوزه زبان انگلیسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *