خانه / آزمون جی آر ای (GRE) / آزمون GRE چیست؟

آزمون GRE چیست؟

آزمون GRE چیست؟

درود بر همراهان سایت هلو تیچر! امروز قصد داریم درباره آزمون GRE اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

بطور خلاصه این آزمون مخصوص افرادیست که قصد دارند دربعضی از دانشگاه های خارج از کشور بویژه در آمریکای شمالی، در مقطع ارشد یا دکتری تحصیل کنند، درواقع بعضی از دانشگاه ها، نمره قبولی در این آزمون را از شرایط مورد نیاز اعلام کرده اند.

آزمون GRE چیست؟
آزمون GRE چیست؟

این آزمون برای رشته های غیر پزشکی و حقوق میباشد. آزمون معادل برای رشته های پزشکی MCAT و برای حقوق  LSAT نام دارد.

آزمون GRE در دو نوع general  و subject میباشد:

این آزمون به دو شیوه کامپیوتری و کاغذی برگزار می‌گردد با توجه به اینکه در ایران عمدتا آزمون کامپیوتری مورد استفاده است بیشتر تمرکز ما هم بر روی همین آزمون خواهد بود.

آزمون GRE کامپیوتری در سه بخش مختلف مهارت‌های شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد:

  • بخش نگارش تحلیلی :در این بخش فرد شرکت‌کننده در آزمون لازمست ۲ سوال را در مدت زمان شصت دقیقه (یک ساعت) پاسخ دهد. این بخش در مجموع شامل شش نمره است که به‌صورت نیم نمره کم یا زیاد می‌شود.
    در این قسمت از فرد خواسته می شود تا در موضوعاتی مشخص مطالبی را نوشته و به استدلال بپردازند. این قسمت از دو بخش تشکیل شده که در بخش اول یعنی بخش Issue معادل 45 دقیقه و در بخش دوم یعنی بخش Argument معادل 30 دقیقه زمان به داوطلب داده می شود تا انشای مورد نظر خود را به نگارش در آورد.انشای بخش Issue از قسمت رایتینگ تافل و آیلتس دشوارتر بوده و متقاضی بایستی از میان موضوعات داده شده یکی را انتخاب و شروع به نوشتن کند. فرد بایستی حداکثر توانایی خود در حوزه های گرامر، واژگان و … را به کار گیرد تا بتواند نمره قابل قبولی را به دست آورد. نمرات این بخش از تا 6 بوده و نمره 4 یک نمره بسیار خوب تلقی خواهد شد.در بخش Argument نیز داوطلب بایستی متنی را که به ظاهر منطقی و معقول می آید را به دقت خوانده و سپس با یافتن اشکالات مختلف موجود در آن، اقدام به اصلاح متن نماید.
  • بخش لغت و درک مطلب :

    در این بخش از امتحان جی ار ای، شرکت‌کنندگان لازم است ۴۰سوال را که متشکل از دو مجموعه ۲۰ تایی است در مدت زمان سی دقیقه پاسخ دهند. شما می‌توانید بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره از این بخش کسب کنید که این نمرات به‌صورت یک نمره‌ای تغییر می‌کنند.این قسمت همان بخشی است که دانشجویان آن را به عنوان تست زبان می‌شناسند و در واقع توانایی‌های تحلیل زبانی فرد را مورد سنجش قرار می‌دهد. این بخش مجموعه‌ای از سوالات جای‌خالی با عنوان‌های Text Completion و Sentence Equivalence و همچنین بخش درک مطلب یا Reading Comprehension را شامل می‌شود.
  • استدلال ریاضی:

    بخش ریاضیات این آزمون از سوالات جبر، هندسه، تجزیه و تحلیل داده ها و حل مسائل تشکیل شده است. سوالات این قسمت نسبتا ساده و چیزی بیش از کتاب‌های دبیرستان نیست. شاید یک دانش آموز خوب سوم راهنمایی هم بتواند به راحتی به سوالات آن پاسخ دهد. نمره این بخش از 130 تا 170 می باشد و معمولا اکثر افرادی که در این آزمون شرکت می کنند، نمره قابل ثبولی از این بخش کسب می‌کنند.
    پرسش های این بخش نیز از دو سری سوال 25 تایی تشکیل شده و 35 دقیقه زمان برای پاسخگویی به هر بخش در نظر گرفته شده است.

در نظر داشته باشید با توجه به توضیحاتی که ارائه شد شما برای نگارش دو بخش رایتینگ خود یک ساعت زمان دارید و برای چهل سوال از بخش واژگان یک ساعت دیگر زمان خواهید داشت علاوه بر این شما می‌بایست در ۷۰ دقیقه‌ی باقی‌مانده از زمان‌تان به پاسخگوی ۴۰ سوال باشید.

در مجموع برای دو بخش واژگان و ریاضی نمره‌ی برابر با ۲۶۰ تا ۳۴۰ کسب خواهید کرد و عمدتا دانشگاه‌های معتبر دنیا برای پذیرش دانشجو برای این دو نمره حداقلی قائل شده‌اند که این نمره معادل ۳۰۰ تا ۳۱۰ نمره است.

 

آزمون GRE subject

آزمون جی آر ای سابجکت (GRE Subject) آزمونی است که میزان تسلط شما بر یک سری موضوعات آکادمیک خاص را ارزیابی می کند. درواقع این آزمون سطح اطلاعات شما از رشته تخصصی خود را به زبان انگلیسی می سنجد. نمره این آزمون بین ۲۰۰ تا ۹۹۰ است که به صورت ۱۰ نمره ای تغییر می کند.

آزمون GRE Subject در رشته های زیر برگزار می شود:

  • رشته ادبیات زبان انگلیسی Literature in English
  • رشته شیمی Chemistry
  • رشته ریاضیات Mathematics
  • رشته فیزیک Physics
  • رشته زیست شناسی Biology
  • رشته روان شناسی Psychology

 

زمان آزمون GRE Subject

زمان آزمون GRE Subject حدود ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه می باشد و همه آزمون در یک جلسه برگزار می شوند. این آزمون زبان جزو معدود آزمون هایی است که امتیاز منفی دارد. معمولا هر چهار پاسخ نادرست یک پاسخ صحیح شما را از بین می برد. پس اگر بین چهار گزینه شک داشتید به این نکته نیز توجه کنید.

هزینه شرکت در آزمون 

برخلاف آزمون جی آر ای جنرال که در همه ماه های سال و چندین بار در ماه برگزار می شود، آزمون GRE Subject فقط در ماه های سپتامبر، اکتبر و آپریل برگزار می شود. هزینه آزمون GRE Subject کمی کمتر از آزمون GRE جنرال است. در حال حاضر  هزینه شرکت در آزمون جی آر ای Subject حدود ۱۵۰ دلار آمریکا است. اگر بعد از ثبت نام در آزمون بخواهید زمان آن را تغییر بدهید باید ۵۰ دلار پرداخت کنید. تغییر مرکز آزمون هم ۵۰ دلار هزینه دارد.

 

نمره آزمون جی آر ای سابجکت

شما می توانید هر تعداد که مایلید در آزمون جی آر ای سابجکت شرکت کنید و هر کدام از نمره هایی که فکر می کنید برای رزومه شما بهتر است را به دانشگاه های مدنظرتان ارسال کنید. ETS با گزینه ScoreSelect به شما اجازه می دهد نمره هایی که به دانشگاه های مدنظر شما گزارش می شوند را کنترل کنید.

قبل از شرکت در آزمون شما چهار ارسال نمره رایگان دارید و برای هر کدام از این ارسال ها دو حق انتخاب دارید: فقط نمره آخرین آزمون ارسال شود یا نمره همه آزمون هایی که داده اید ارسال شوند. اگر بعد از آزمون بخواهید نمره های آزمون سابجکت را گزارش کنید، باید هزینه ای پرداخت کنید و برای هر ارسال نمره سه حق انتخاب خواهید داشت: ارسال آخرین نمره، ارسال همه نمره ها یا ارسال هر نمره ای که دلتان می خواهد.

 

منابع آزمون GRE

دانلود رایگان کتاب GRE Mathematics Test Practice Book
دانلود رایگان کتاب GRE Mathematics Test Practice Book

منابع محدودی در این زمینه وجود دارند. شما میتوانید تعدادی از آن ها را از سایت هلو تیچر به صورت رایگان داز لینک زیر دانلود کنید.

https://hellooteacher.ir/category/gre/

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید:

درباره‌ی Reza Fattahi

سلام من رضا فتاحی هستم، مدیر وبسایت هلو تیچر. دانش آموخته رشته آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه سراسری شیراز. مدرس، مترجم، و ویراستار در حوزه زبان انگلیسی.

حتما ببینید

آزمون دولینگو

آزمون دولینگو duolingo

آزمون دولینگو درود بر همراهان همیشگی هلو تیچر. امروز قصد داریم بصورت کامل درباره آزمون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *